Rubriken säger nog allt.
Personligen föredrar jag NoSQL (spec. MongoDB).
Men nyttjar för det mesta MySQL pga. stödet i mjukvaror och system.
Rubriken säger nog allt.
Personligen föredrar jag NoSQL (spec. MongoDB).
Men nyttjar för det mesta MySQL pga. stödet i mjukvaror och system.
Senast redigerad av Jine den 2011-03-08 klockan 10:18.
Mysql blir av naturliga skäl det som oftast används, men det system som imponerat på mig mest genom åren är fulltext-sökmotorn Sphinx som är en otroligt väloptimerad krabat. Ett incrementellt index paketerat i något kilo rysk kärlek. http://sphinxsearch.com/
Får väl bli MySQL, mest för att jag inte rört något annat än MySQL och MSSQL där den senare suger stenhårt. MySQL funkar bra till det mesta typ, hittils inte hittat nåt tillfälle då jag inte kunnat använda MySQL. InnoDB i MySQL är ju också rätt skönt eftersom databasen typ aldrig blir korrupt hur mycket man än misshandlar den så länge man inte faktiskt raderar filerna.
Det blir MySQL. Jag har väl inte direkt jobbat med något annat mer än som hastigast.
mikaelors.se | tvhelpr.com | Innehar F-skatt
MongoDB, tillåter mig att fokusera på utveckling och inte begränsningar i scheman och databas maintenance, många gånger kör jag bara en db.x.drop() och fortsätter jobba på som vanligt.
En fördel med dokumentdatabaser för mig är att jag mappar min cache 1:1 till databasen, så i applikationer spelar det ingen roll vara datan kommer ifrån, den är identisk.
Mongo verkar jättespännande men syntaxen känns inte helt självklar. Har du någon guide som du rekommenderar?
Jag tycker deras tutorial/manual är väldigt bra. Har faktiskt inga andra resurser att tipsa om, ett tips är dock att inte börja i console line utan från ditt programmeringsspråk och dess mongodb-modul och börja knacka där![]()
Att inte börja försöka skriva råa consol-anrop låter som ett förnuftigt råd, det var där lusten tog slut för mig. Men nu blev jag allt sugen att testa Mongo igen :]
Har sedan länge en passion för PostgreSQL.